Otomotiv piyasasında fiyatlandırma ve satış stratejilerini etkileyecek ÖTV oranları ve matrahları yeniden belirlendi. En düşük ÖTV oranı yüzde 45’ten yüzde 70’e, en yüksek oran ise yüzde 80’den yüzde 100’e yükseltildi. Prof. Dr. Murat Batı, "ÖTV oranları aynı Resmi Gazete’de yer alan hem Kanun hem de Cumhurbaşkanı kararı ile iki kez değiştirilmiş oldu. Aynı Resmi Gazete’de yer alan iki ayrı düzenleme ile aynı şey üzerinden değişiklik yapmasına ben pek rastlamamıştım" ifadelerini kullandı.

ANKARA (İGFA) - Bugünkü Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı ile 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu’na ekli (II) sayılı listedeki bazı malların ÖTV oranları ve matrahları yeniden belirlendi.

Karar, özellikle motorlu taşıtlar kategorisindeki 87.03 G.T.İ.P. numaralı malları kapsadı.

Söz konusu karara göre, en düşük ÖTV oranı yüzde 45’ten yüzde 70’e, en yüksek ÖTV oranı ise yüzde 80’den yüzde 100’e çıkarıldı.

Elektrik motor gücü 50 kW’ı geçip motor silindir hacmi 1800 cm³’ü aşan araçlar için yapılan düzenlemeler de dikkat çekti.

Prof. Dr. Batı: İki kez düzenleme yapılmış oldu

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Murat Batı, yeni düzenlemeyi açıkladı. Batı'nın T24'te yer alan yazısı şöyle:

Vergi gelirleri içinde tahsilat payı en yüksek olan vergilerden biri 1 Ağustos 2002 tarihinde yürürlüğe giren özel tüketim vergisidir (ÖTV). Alkol, tütün, akaryakıt, otomobil gibi 250 adede yakın üründen özel tüketim vergisi (ÖTV) alınmaktadır.

Son 10 yıldaki ÖTV tahsilatlarının toplam vergi tahsilatına oranının ortalaması yaklaşık yüzde 22,2’dir. Bunun anlamı son 10 yılda toplanan her bin liralık verginin yaklaşık 220 lirası ÖTV’den elde edilmiş demektir. Bu oran oldukça yüksektir.

ÖTV üzerinden ayrıca yüzde 20 KDV de tahsil edildiğinden oldukça ballı kaymaklı bir vergi sınıfındadır. Mehmet Şimşek için oldukça cazip bir vergi anlayacağınız.

Bugün yani 24 Temmuz Perşembe gecesi saat 01:00 sularında yayımlanan Resmi Gazete’de birçok yeni düzenleme vardı. Bu düzenlemelerden en önemlilerinden biri de ÖTV’ye ilişkindi; hem kanun hem de Cumhurbaşkanı kararı ile yeni düzenleme yapıldı.

İki düzenlemeyi de aşağıda izah etmeye çalışayım... 

Kanunla yapılan düzenleme

7555 sayılı Kanun m.15 ile Özel Tüketim Vergisi Kanunu’na ekli (II) sayılı listenin 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan “- Diğerleri” satırı altındaki bazı malların özel tüketim vergisi oranları ile özel tüketim vergisi oranlarına esas özel tüketim vergisi matrahları aşağıdaki şekilde değiştirildi ve aynı gün yani 24 Temmuz’da yürürlüğe girdi.

Değişiklik aşağıdadır;

Görüldüğü üzere otomobiller için uygulanacak basamaklar (tarife dilimleri) ile oranlar artırıldı. Ancak basamakların artırılması normal koşullarda tüketici lehine bir durum iken aynı anda oranların da artırılması çok doğru bir yaklaşım olmamış. Düne kadar piyasa satış fiyatı yaklaşık 605 bin TL’nin üstünde olan motor silindir hacmi 1600 cm³'ü geçmeyen otomobillerin tamamına yüzde 80 ÖTV uygulanmaktaydı. Piyasa satış fiyatı 605 bin liranın altında olan bir otomobil de zaten pek bulunmamaktadır.

Kanun’un gerekçesinin 15’inci maddesinde de “zaten uygulamada en yüksekten ÖTV oranına tabi tutuluyordunuz, biz matrah eşiklerini artan fiyatlar karşısında artırıp psikolojik olarak kafanızı rahatlattık” anlamında izahat yapılmış.  

Cumhurbaşkanı Kararı ile yapılan düzenleme

7555 sayılı Kanun 24 Temmuz gecesi Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Ancak aynı Resmi Gazete’de yer alan 10115 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile 7555 sayılı Kanunla artırılan oranlar tekrar artırıldı. Özetle aynı Resmi Gazete'de yer alan Kanun ve Cumhurbaşkanı Kararı ile ÖTV oranları aynı anda iki kez artırılmış oldu.

10115 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla yapılan ilk düzenleme motor silindir hacmi 1600 cm³ü geçmeyen otomobillerde yeni bir alt sekme ekleyerek motor silindir hacmi 1400 cm³’ü geçmeyenler sekmesi oluşturuldu. Yani 1600 cm³’ü geçmeyenler kendi alt kademesinde ayrıca 1400 cm³’ü geçmeyenler diye ayrıldı. 

İlaveten motor silindir hacmi 1400 cm³'ü geçen fakat 1600 cm³'ü geçmeyenler için yeni bir tarife daha oluşturuldu. Aşağıda yeni tarife bulunmaktadır. 

Böylece bu segmentteki araçlar için en düşük ÖTV oranı %45'ten %70'e, en yüksek oran ise %80'den %100'e yükseltilmiş oldu. Dilimler de artırıldığı için yüksek fiyatlı araçlarda ÖTV’den dolayı fiyat artacaktır.

Elektrikli araçlarda

Elektrikli araçlarda da hem dilim (basamak) değişikliğine gidildi hem de oran değiştirildi. Dilim değişiklikleri mükellef lehine düzenlemelerdir.

Aşağıda yer alan araçlarda ise 10115 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile hem basamaklar artırıldı hem de oranlar yükseltildi.

Böylece elektrikli otomobillerde en düşük yüzde 10 olan ÖTV, yüzde 25'e çıkarıldı.  

Sonuç olarak

24 Temmuz gecesi ÖTV Kanunu’nda otomobillerle alakalı hem 7555 sayılı Kanunla değişiklik yapıldı hem de 10115 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yapılan değişiklikle tekrardan hem basamaklar hem de oranlar değiştirildi. Elbette Cumhurbaşkanı Kanun ve Anayasa'dan kaynaklı yetkisini kullandı ama aynı Resmi Gazete’de yer alan iki ayrı düzenleme ile aynı şey üzerinden değişiklik yapmasına ben pek rastlamamıştım.

Şimdi şu soruya da cevap vereyim; neden doğrudan CB Kararıyla yapılmadı da hem kanun hem de karar kullanıldı? Şöyle ki ÖTV Kanunu m.12’de Cumhurbaşkanı'na oran ve basamakları üç kat artırma yetkisi verilmiştir. Cumhurbaşkanı bu yetkisiyle bugün yapılan düzenlemelerin bir kısmını yapamayacaktı. O nedenle önce Kanun düzenlemesi aynı anda da Cumhurbaşkanı yetkisi kullanıldı.

Ve böylece ÖTV oranları esasında aynı Resmi Gazete’de yer alan hem Kanun hem de Cumhurbaşkanı kararı ile iki kez değiştirilmiş oldu.

Bakanlıktan açıklama yapıldı

Hazine ve Maliye Bakanlığı, konu ile ilgili açıklama yaptı. Bakanlığın sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda şu ifadeler yer aldı:

''7555 sayılı Kanunla verilen yetkiler çerçevesinde binek otomobillerin Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) uygulamasında yapılan yeni düzenlemeyle, motor silindir hacmi, elektrikli menzil ve batarya kapasitesi dikkate alınarak, ÖTV matrah ve oranlarında değişikliğe gidilmiştir.

Bu adım, esas itibariyle cari açığın azaltılmasına katkı sağlamak amacıyla atılmıştır.

Bu çerçevede;

Satışların yoğun olduğu bazı araç gruplarında ÖTV oranları 5 ila 10 puan arasında indirilmiştir,

Fransa'dan sonra İngiltere de Filistin devletini tanıyacağını açıkladı Fransa'dan sonra İngiltere de Filistin devletini tanıyacağını açıkladı

Bazı modellerde mevcut oranlar korunmuştur,

Diğer bazı modellerde ise ÖTV oranları 10 ila 20 puan arasında artırılmıştır.

Yapılan değişikliklerin hem indirim hem de artış yönlü etkiler içermesi nedeniyle, düzenlemenin yıllık bazda net enflasyon etkisinin sadece 0,0019 puan olacağı öngörülmektedir.

Kamuoyuna saygıyla duyurulur.''

Kaynak: igf