62 yaşındaki John Barnett,  2017'de sağlık nedenleriyle emekli olana kadar ABD'li uçak devinde 32 yıl çalışmıştı.

2010 yılından itibaren, Kuzey Charleston fabrikasında, esas olarak uzun mesafeli rotalarda kullanılan, son teknoloji ürünü bir uçak olan 787 Dreamliner'ı yapan kalite müdürü olarak çalıştı.  Barnett 2019'da BBC'ye, baskı altındaki işçilerin üretim hattındaki uçaklara kasıtlı olarak standartların altında parçalar taktığını söyledi.

Ayrıca oksijen sistemlerinde ciddi sorunlar ortaya çıkardığını, bunun da acil durumlarda dört solunum maskesinden birinin çalışmayacağı anlamına gelebileceğini söyledi.

Güney Carolina'da çalışmaya başladıktan kısa bir süre sonra, yeni uçak inşa etme çabasının montaj sürecinin aceleye getirilmesi ve güvenliğin tehlikeye atılması anlamına geldiğinden endişelendiğini dile getirdi, ancak şirket bunu yalanladı. Daha sonra BBC'ye, işçilerin fabrikadaki bileşenleri takip etmeyi amaçlayan prosedürleri takip edemediklerini, bunun da kusurlu bileşenlerin kaybolmasına yol açtığını ifade etti. Hatta bazı durumlarda standartların altındaki parçaların hurda kutularından çıkarıldığını ve üretim hattındaki gecikmeleri önlemek için inşa edilen uçaklara takıldığını vurguladı.

Benzin aynı benzin ama Türkiye'de yüzde 113, Avrupa'da yüzde 1 buçuk zamlandı Benzin aynı benzin ama Türkiye'de yüzde 113, Avrupa'da yüzde 1 buçuk zamlandı

Acil durum oksijen sistemleri

Ayrıca, 787'ye takılacak acil durum oksijen sistemleri üzerinde yapılan testlerin yüzde 25'lik bir başarısızlık oranı gösterdiğini, bunun da dört kişiden birinin gerçek hayattaki bir acil durumda devreye girme konusunda başarısız olabileceği anlamına geldiğini iddia etti.

Barnett, yöneticileri endişeleri konusunda uyardığını ancak herhangi bir önlem alınmadığını söyledi.

Boeing iddialarını yalanladı. Ancak ABD düzenleyicisi Federal Havacılık İdaresi (FAA) tarafından 2017 yılında yapılan bir inceleme, Bay Barnett'in bazı endişelerini doğruladı.

Fabrikada en az 53 "uygun olmayan" parçanın yerinin bilinmediği ve bunların kayıp sayıldığı tespit edildi. Boeing'e düzeltici önlem alması uyarısı yapıldı.

Oksijen tüpleri sorunuyla ilgili olarak şirket, 2017 yılında "tedarikçiden alınan bazı oksijen tüplerinin düzgün şekilde açılmadığını tespit ettiğini" bildirdi. Ancak bunlardan herhangi birinin gerçekten uçağa takıldığı iddiası reddedildi.

Emekli olduktan sonra dava açtı

Emekli olduktan sonra şirkete karşı uzun süredir devam eden bir dava başlattı.

Boeing'i, işaret ettiği sorunlar nedeniyle karakterini karalamak ve kariyerine engel olmakla suçladı; suçlamalar Boeing tarafından reddedildi.

Barnett, öldüğü sırada bu davayla bağlantılı hukuki görüşmeler için Charleston'da bulunuyordu.

Geçen hafta, kendi avukatı tarafından çapraz sorguya alınmadan önce Boeing'in avukatları tarafından sorgulandığı resmi bir ifade verdi.

Cumartesi günü ifade işleminin sürmesi gerekiyordu. Gelmeyince otelinde incelemeler yapıldı.

Daha sonra otelin otoparkındaki kamyonunda ölü bulundu.

BBC'ye konuşan avukatı, onun ölümünü "trajik" olarak nitelendirdi.

Boeing ise yaptığı açıklamada şunları söyledi:

"Bay Barnett'in vefatından dolayı üzüntü duyuyoruz ve düşüncelerimiz onun ailesi ve arkadaşlarıyla birlikte."

Boeing'e yönelik incelemeler sürerken öldü

Ölümü, hem Boeing'in hem de ana tedarikçisi Spirit Aerosystems'in üretim standartlarının yoğun inceleme altında olduğu bir zamanda gerçekleşti.

Bu, Ocak ayının başında, yepyeni bir Boeing 737 Max'in Portland Uluslararası Havaalanı'ndan kalktıktan kısa bir süre sonra kullanılmayan bir acil çıkış kapısının patlamasıyla meydana gelen olayın ardından geldi.

ABD Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu'nun hazırladığı bir ön rapor, kapıyı güvenli bir şekilde yerinde tutmak için tasarlanan dört anahtar cıvatanın takılmadığını ileri sürdü.

Geçtiğimiz hafta FAA, şirket üzerinde yapılan altı haftalık bir denetimde "şirketin üretim kalite kontrol gerekliliklerine uymadığı iddia edilen birden fazla örnek" bulunduğunu açıkladı.

Editör: Ömür Ünver