ABD'de yapılan bir araştırmaya göre sosyal medya ve video ağları, geleneksel televizyon kanallarını ve haber sitelerini geride bırakarak, haberin ana kaynağı haline geldi.

Reuters Enstitüsü'ne göre insanların yarısından fazlası (%54) haberleri Facebook, X ve YouTube gibi ağlardan alıyor. Bu oran, televizyonu (%50) ve haber siteleri ile uygulamaları (%48) geride bırakıyor.

14. yılında yayınlanan rapora 48 ülkede yaklaşık 100 bin kişi katıldı. Raporda, "Sosyal medyanın ve kişiliğe dayalı haberlerin yükselişi yalnızca ABD'ye özgü değil, ancak değişimlerin diğer ülkelere kıyasla daha hızlı ve daha etkili bir şekilde gerçekleştiği görülüyor" ifadesi yer aldı.

Podcast sunucusu Joe Rogan en çok tanınan isim oldu; nüfusun neredeyse dörtte biri (%22) bir önceki hafta kendisinden haber veya yorum duyduğunu söyledi.

Raporun yazarı Nic Newman, sosyal medyada videonun ve kişilik odaklı haberlerin yükselişinin "geleneksel yayıncılar için bir diğer önemli zorluğu temsil ettiğini" söyledi.

Politikacılar çevrimiçi sunucuları tercih ediyor; Ancak bunlar partizan ve politikacılara zor soru sormuyor

Enstitü ayrıca bazı politikacıların ana akım röportajcılar yerine sempatik çevrimiçi sunuculara zaman ayırma eğilimine dikkat çekti.

Macron: Dünya, nükleer enerjiye geri dönüşe ve "büyük çatışmaların yaygınlaşmasına" tanıklık ediyor Macron: Dünya, nükleer enerjiye geri dönüşe ve "büyük çatışmaların yaygınlaşmasına" tanıklık ediyor

Dünya çapındaki popülist politikacıların "geleneksel gazeteciliği giderek daha fazla atlatarak, dost canlısı partizan medya, 'kişilikler' ve genellikle özel erişime sahip olan ancak nadiren zor sorular soran, birçoğunun yanlış anlatılar yaymakla veya daha kötü şeylerle suçlandığı 'etkileyiciler' lehine hareket ettikleri" belirtildi.

Çevrimiçi etkili kişiler ve kişilikler, popülerliklerine rağmen dünya çapında insanların neredeyse yarısı (%47) tarafından yanlış veya yanıltıcı bilginin başlıca kaynağı olarak gösterildi; bu da onları politikacılarla aynı seviyeye getiriyor.

Haberlerde X platformu etkin

Raporda ayrıca, X'in haberler için kullanımının "birçok pazarda istikrarlı veya artan" olduğu, en büyük artışın ABD'de yaşandığı belirtildi.

Elon Musk'ın 2022'de ağı devralmasından bu yana "çok daha fazla sağ görüşlü insanın, özellikle genç erkeklerin ağa akın ettiği, bazı ilerici kitlelerin ise ağı terk ettiği veya daha az kullandığı" belirtildi.

Threads, Bluesky ve Mastodon gibi rakip ağların "küresel çapta çok az etki yarattığını, haberlere erişimin %2 veya daha az olduğunu" belirtti.

Haber kaynaklarına ilişkin diğer önemli bulgular:

  • TikTok, dünya genelinde insanların %17'si tarafından haber amaçlı kullanılan, geçen yıla göre dört puan artışla en hızlı büyüyen sosyal ve video ağıdır.
  • Haber almak için yapay zekalı sohbet robotlarının kullanımı giderek artıyor ve 25 yaş altı kişiler arasında genel nüfusa göre iki kat daha fazla popülerlik kazanıyor.
  • Ancak çoğu kişi yapay zekanın haberleri daha az şeffaf, daha az doğru ve daha az güvenilir hale getireceğini düşünüyor.
  • Tüm nesiller, bir zamanlar olduğu kadar sık ​​kullanmasalar bile, doğruluk konusunda geçmişi olan güvenilir markalara değer vermeye devam ediyor

Kaynak: igf