Dünyanın en önemli sanat galerinden Louvre Müzesi'nde yaşanan soygun, Fransa'da sanat eserlerinin güvenliği konusunda da büyük bir tartışma başlattı. Çalınan mücevherlerin neler olduğu da belirlendi.
İçişleri Bakanı Laurent Nuñez, Louvre'daki Apollo Galerisi'ne giren soyguncuların net bir şekilde profesyonel olduklarını kaydetti.
Fransa'nın kraliyete ait değerli eşyalarının çoğu 1789 Fransız Devrimi'nden sonra kayboldu veya satıldı. Kurtarılabilen ve bazen de satın alınarak ülkeye geri kazandırılan eserler halen sergileniyor. BBC haberine göre, hedef alınan bölümdeki mücevherlerin çoğu 19. yüzyıldan ve Napolyon ile yeğeni III. Napolyon dönemine ait.
Neler çalındı?
Yetkililere göre, taçlar, kolyeler, küpeler ve broşlar da dahil olmak üzere sekiz mücevher çalındı.
Sanat eserleri kurtarma uzmanı Arthur Brand, hırsızların Fransa için "ulusal bir felaket" olan olayda önemli tarih parçalarını çaldığını belirtti.
Brand, CNN'e verdiği demeçte, "Bunlar Napolyon'un, eşinin ve haleflerinin taç mücevherleri. Yani bunlar Fransa'nın doğal gururu. Bu büyük bir kayıp." dedi.
Brand, parçaların çok tanıdık olduğu için, hırsızların muhtemelen onları parçalayıp mücevherleri satıp altın ve gümüşü eriteceğini söyledi.
Çalınanlar şunlar:
Hollanda Kraliçesi Hortense de Beauharnais, Fransa Kraliçesi Marie-Amélie ve Guise Düşesi Isabelle d'Orléans'ın taktığı bu elmas ve safir takı seti (Louvre Müzesi'ne göre, kraliyet ailesinin taktığı mücevherli bir başlık olan taç, 24 Seylan safiri ve 1.083 elmastan oluşuyor ve çıkarılıp broş olarak takılabiliyor.)
Napolyon'un ikinci eşi Avusturyalı Marie-Louise'e Mart 1810'da verdiği düğün hediyesi olan set. Kuyumcu François-Régnault Nitot tarafından hazırlanan sette, 32 adet incelikle kesilmiş zümrüt ve 1.138 adet elmas bulunuyor.
Elmasla süslü broş. Broşun asıl sahibi, Napolyon III'ün eşi İmparatoriçe Eugénie'ydi ve Paul-Alfred Bapst tarafından 1855 yılında özel olarak onun için yapılmıştı. 94 elmastan oluşan broş, eski başbakan Kardinal Mazarin tarafından 1661 yılında Kral XIV. Louis'e hediye edilen 17. ve 18. Mazarin elmaslarını da içeriyor.
Gümüş , altın ve elmastan oluşan fiyonk broş, aslında 1855 Evrensel Sergisi'nde sergilenen 4.000 taştan oluşan elmas bir kemerin tokasını oluşturuyordu ve daha sonra İmparatoriçe Eugénie tarafından takılmıştı. Eugénie'nin, François Kramer tarafından tasarlanan kemeri, Kraliçe Victoria'nın Ağustos 1855'te Versay Sarayı'nı ziyareti sırasında ve ardından Haziran 1856'da İmparatorluk Prensi'nin vaftiz töreninde taktığı söylenir. Eugénie daha sonra kemeri bir broşa dönüştürmeye karar verdi ve kendi kuyumcularından birine, basamaklı elmas püsküller ekleyerek daha gösterişli, bağımsız bir parça haline getirmesini sağladı.
İnci taç, 1853 yılında kuyumcu Alexandre-Gabriel Lemonnier tarafından Eugénie için yapılmış ve 212 inci ile 1.998 elmas içeriyor .
Çalıp düşürdüler
İmparatoriçe Eugénie'nin üzerinde bin 354 elmas ve 56 zümrüt bulunan süslü altın tacı da çalınan eserler arasındaydı ancak müzeye yakın bir noktada bulundu. Hasar alan tacın kaçış sırasında düşürüldüğü tahmin ediliyor.
Kültür Bakanlığı'ndan yapılan açıklamaya göre, müzenin alarm sistemi doğru şekilde devreye girdi.
Beş müze çalışanı, güvenlik güçleriyle iletişime geçti ve müze ziyaretçilerini koruma protokolünü devreye soktu.
Aracı ateşe vermeye çalıştılar
Çetenin kaçış sırasında dışarıdaki aracı ateşe vermeye çalıştığı, ancak bir müze çalışanının müdahalesiyle bunu başaramadığı kaydediliyor.
Soygun, Mona Lisa gibi dünyanın en ünlü tablolarından bazılarının bulunduğu galeriye oldukça yakın Apollo Galerisi'nde yapıldı.
Bu tür soygunları organize eden çeteler, paraya çevrilebilecek eşyaları tercih ediyorlar ve mücevherler de listenin başında geliyor.
Satışı zor dünyaca ünlü tabloları hedef almıyor.
Tarihi ve kültürel değerleri ne kadar büyük olursa olsun, taçlar ve taçlar kolayca parçalanıp satılabilir.
Nihai satış fiyatı, orijinal eserin değerinde olmayabilir, ancak yine de büyük bedellere ulaşabilir.