Çin, bölgedeki ABD ve müttefikleriyle gerginlik yaşamamak için Güney Denizi'nden geçmeden Avrupa'ya mal ihraç edebilmek amacıyla sessizce alternatif yollar inşa ediyor.
Çin'in dağlık Chongqing kenti, bazılarına göre yeni Süveyş Kanalı olabilecek bir kara ticaret yolunun önemli merkezi haline geldi. Demiryolu ile hizmet verilen güzergahın, Asya'nın en önemli lojistik merkezi olması bekleniyor.
South China Morning Post, kentin Çin'in ticaret ağında stratejik bir dayanak noktası olarak hızla ortaya çıktığını ve modelinin hükümeti ülkenin batısında benzer yatırımlara yönelmeye teşvik edebileceğini belirtti.
Şehir, her gün yüzlerce sevkiyatı, yüksek hızlı yük trenleri kullanarak Vietnam ve Singapur gibi Güneydoğu Asya ülkelerini Almanya ve Polonya da dahil olmak üzere Avrupa'ya bağlıyor.
Kara yoluyla teslimat süresi, geleneksel deniz yollarına göre 10-20 gün daha kısa ve gümrük işlemlerini önemli ölçüde kolaylaştırıyor. 2023 yılında hizmete giren ASEAN hızlı treni, Hanoi ile Chongqing arasındaki nakliye süresini sadece beş güne indirerek, malların Avrupa'ya iki haftadan kısa sürede ulaşmasını sağlayacak.
Bazı gözlemciler, Çin'in bu şehri kullanma gerekçelerinin yalnızca lojistik değil, aynı zamanda jeopolitik boyutları da olduğuna inanıyor. Başkan Donald Trump yönetimindeki Amerika Birleşik Devletleri ile yaşanan ticaret savaşı, Süveyş Kanalı, Hürmüz ve e Malakka Boğazları gibi Batı etkisindeki uluslararası deniz yollarına güvenmenin tehlikesini ortaya koydu. Koronavirüs salgını ise bu riskleri daha da artırarak deniz tedarik zincirlerinin kırılganlığını gözler önüne serdi.