İzmir'de 2. Ana Jet Üs Komutanlığı'nda görev yapan KT-1 tipi uçak, eğitim uçuşu sırasında Foça açıklarında denize düşerek, kaza kırıma uğradı. İki pilot sağ olarak kurtarıldı. Milli Savunma Bakanlığı'ndan yapılan açıklamada, elde edilen ilk bilgilere göre uçağın motor arızası nedeniyle düştüğü belirtildi.

İzmir’de eğitim uçuşundaki KT-1 tipi askeri uçak henüz bilinmeyen bir nedenden dolayı Foça açıklarında denize düştü. Uçaktaki albay ve yarbay rütbelerindeki iki pilot kısa sürede yapılan müdahale ile sağ olarak kurtarıldı. Kurtarmada uçağın düştüğünü gören balıkçılar büyük rol oynadı. İzmir Valiliği, düşen askeri eğitim uçağıyla ilgili bir açıklama yaptı. Valilik açıklamasında, "Uçaktan atlayan 2 pilotumuz sağ olarak kurtarılmıştır" ifadesine yer verdi. Kazanın nedeniyle ilgili Milli Savunma Bakanlığı açıklama yaptı; "Elde edilen ilk bilgilere göre Foça’da denize düşen KT-1 uçağımızın motor arızası nedeniyle kaza kırıma uğradığı tespit edilmiştir'' denildi. Bakanlıktan kazanın ardından yapılan açıklamada ise şunlar belirtildi: ''İzmir’deki 2’nci Ana Jet Üs Komutanlığımızda görev yapan KT-1 tipi uçağımız, eğitim uçuşu sırasında henüz belirlenemeyen bir sebeple Foça açıklarında denize düşerek kaza kırıma uğradı. Derhal başlatılan arama-kurtarma çalışması ile 2 pilotumuz sağ olarak kurtarıldı." [caption id="attachment_41481" align="alignnone" width="960"] Düşen KT-1 tipi uçak (örnek)[/caption] Ekonomik hizmet ömrünü tamamlayan T-37 jet ve piston motorlu SF-260’ların yerini 2012 yılında alan KT-1, temel uçuş eğitiminde kullanılıyor. KT-1, Korea Aerospace Industries tarafından üretilen Güney Kore yapımı bir eğitim uçağı. Uçak, KAI ve Savunma Geliştirme Ajansı tarafından ortaklaşa geliştirildi. Yüksek performanslı uçak, iki platformu birleştirerek, ekonomik uçuş olanağı sunuyor. KAI’nin tasarladığı uçak, saatte en fazla 574 kilometre hıza çıkabiliyor. PT6-A62 tipi 950 beygir güce sahip motoruyla 11 bin 580 metre yüksekliğe ulaşabiliyor. TAI tarafından bazı parçaları üretilen ve montajı yapılan uçaktan 40 adet alındı.

Test uçuşunda arıza yaşanmıştı

Ankara’daki Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TAI) 11-008 kuyruk numaralı Kore tasarımı KT-1'in, 2,5 saat süren ilk test uçuşunu 9 Şubat 2011’de Test Pilotu Murat Özpala ile Uçuş Test Mühendisi Serdar Çora yaptı. Uçak 5 bin 600 metrede burgu hareketi yaparken bir patlama oldu. KT-1 düz uçuşa geçerken, Serdar Çora oturduğu koltuktan fırlayarak paraşütünün açılması ile iniş yaptı. Patlamadan 18 dakika sonra KT-1 piste emniyetle inişini gerçekleştirdi. Fırlatma koltuğu nasıl çalışır? Askeri, yüksek performanslı uçaklarda kullanılan fırlatma koltukları, her durumda pilotların uçağı emniyetle terk etmelerini sağlıyor. Fırlatma koltuğunun çalışma sistemi ise şöyle: -Atlama kumandası verildiğinde, önce kanopi yani kokpiti örten cam patlıyor. -Roketler koltuğu, paraşütün emniyetle açılacağı 300 metreye kadar fırlatıyor. -Pilotun bayılması gibi risklere karşılık koltuk otomatik olarak paraşüt açıyor. -Yüksek irtifa atlayışları sırasında pilot sandalyedeki oksijen sistemini kullanabiliyor. -Fırlatma koltuğunda, denize inişler için şişme sal veya hayati idame amaçlı bıçak gibi malzemeler bulunuyor.
Editör: Ömür Ünver