<div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <h3 dir="ltr">Birleşmiş Milletler Çocuk Fonu (UNICEF), Covid salgını nedeniyle 23 ülkedeki 405 milyon öğrencinin okullarının hala kısmen ya da tamamen kapalı olduğunu açıkladı.</h3> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Kuruluş, 147 milyon çocuğun yüz yüze derslerin en az yarısına giremediğini de belirtti.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Bazı tehdide açık çocuklar, özellikle de kız çocukları da açılan okullara geri dönemedi.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">UNICEF Genel Direktörü Catherine Russel, çocukların "pandeminin gizli kaybedenleri" olduğunu söylüyor.</p> </div> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Mart 2020 itibariyle, 150 ülkede okullar tamamen, 10 ülkede de kısmen kapatıldı. İki yıl sonra, 19 ülkede hala okullar kısmen kapalı.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Filipinler, Honduras ile Büyük Okyanus'un güneyindeki Solomon Adaları ve Vanuatu da okulların en az % 70'i kapalı ve UNICEF bu oranı tam kapanma diye tanımlıyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Russel, <strong>BBC Eğitim Editörü Branwen Jeffreys</strong>'e yaptığı açıklamada "Daha önce okuyabilen çocukların şimdi okuyamadığını, işlem yapabilen çocukların şimdi bunu yapamadığını görüyoruz dedi.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Russel, en çok okulu bırakan çocukların istismara açık bir hale gelmesinden korkuyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">"Bazı çocuklar, aileleri yoksullaştığı için iş gücüne katılmak zorunda kaldı. Kız çocukları da erken evlendirildi ve bu korkunç bir kader."</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Çocukların dışarıda oynamasının kısıtlandığı Filipinler'de, birkaç okul sonbahar aylarında yeniden açıldı, ancak öğrencilerin çoğu evlerinde kaldı.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">13 yaşındaki Chloe Almojuela Dikit, derslerini internet üzerinden takip etmeye çalıştı.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Chloe "Öğrenimi, sınıf arkadaşlarımı, faaliyetleri ve okul çalışmalarını, okulda yaptığımız şeyleri özledim" diyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Babası Dioecro Albior Dikit, ailesini geri dönüşüm işçiliği emekçiliği sağlıyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Kızının okula dönmesini istiyor ve derslerin yanı sıra, kaybettiği sosyal kabiliyetlerden de kaygılı.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">"Bir çok şey, birincisi de insanlarla etkileşime girmek. Çünkü yüz yüze gelmediler. En önemlisi bu çünkü insanlar birbirleriyle sık sık etkileşime girerse, 'Bu kabul edilebilir mi' gibi konularda fikirler edinirler. Bunlar cidden gerekli şeyler."</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <h3 id="Pandemi-üzerine-sel-felaketi-" class="bbc-l3e97o e14hemmw0" tabindex="-1">Pandemi üzerine sel felaketi</h3> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">UNICEF'e göre, pandemiden önce bile Sahra altı Afrika ülkelerinde, okuma, yazma ve matematik kabiliyetleri en düşük düzeylerdeydi.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Bu yıl Ocak ayında Uganda'da okullar açıldığında, 10 çocuktan biri okula geri dönmedi.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Sel felaketleri çok sayıda okula zarar verdi. Bu nedenle UNICEF 457 çadır sağladı. Bazı çadırlar, ülkenin batısındaki madencilik kasabası Kasese'ye gitti.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Bulembia İlkokulu'nda öğretmenlik yapan Lilian Nikaru "Neredeyse iki yıllık boşluk çocukları çok etkiledi. Geri döndüklerinde, birçok şeyi unutmuşlardı ve baştan öğretmeye başladık" diyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Öğretmenler, ev ev dolaşıp aileleri kız çocuklarının okula geri dönüşü için ikna etmeye çalıştı. Genç yaşta anne olanları da.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">17 yaşındaki Sharon (gerçek adı değil) 2020'de, okullar kapandığında hamile kaldı.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Okul, teyzesinin Sharon okuldayken bebeğe bakabileceği bir yer ayarladı ve genç kız günde üç kez çocuğunu emzirmek için mola alıyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">"Diğer kızlara, bir hata yaptıysanız bile hala okula geri dönülebileceğini göstermek istedim. Sınıftayken, gerçekten derslerime odaklanıyorum" diyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">"Bazen, bir çocuğum olduğunu unutuyorum ve teyzem geldiğinde hatırlıyorum"</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Sharon bir yılı tekrar ediyor ve eğitimi sayesinde bir gün aşçılık yapabilmeyi umuyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Ancak pandemi öğrenim dışında, çocukların sosyal temastan ve evin ötesindeki deneyimlerden de mahrum kalmasına yol açtı.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Trinidad ve Tobago, dünyanın en uzun süreli kısmi okul kapatmasına gitti ve ilkokullar gelecek ay tekrar açılacak.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Bazı ebeveynler, diğer ülkeler öğrenime tekrar başlamışken, gecikmeleri anlamakta zorlanıyor. En küçük çocukların okulları kapalı kalırken, plajlar ve barlar yeniden açıldı.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Bu, 9 yaşındaki Elin için iki yıllık okul deneyimi, yatak odasındaki küçük masanın üzerinde duran dizüstü bilgisayarın başında günde dört ya da beş saate geriledi.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">"Bazen bazı şeyleri kaçırıyorum ve sormaya korkuyorum" diyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Annesi Kate Nothnagel, Elin'in sınıf öğretmeniyle bu yıl sadece bir kez karşılaştığını ve geçen yıl ise bir kere bile yüz yüze görmediğini söylüyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">"Aralarında bir ilişki gelişmedi ve çocuğun kendine güveni oluşmadı. Aslında çok dışadönük bir çocuktu ama içine kapanmaya başladığını görüyorum" diyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Elin, müzik, sanat ve beden eğitimi gibi dersleri kaçırdığını ve internet üzerinden yapmanın aynı olmadığını da ekliyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Ancak, ders çalışacak sakin bir yeri, bir cihazı ve interneti olan şanslı çocuklar arasında. Birçok ülkedeki diğer çocuklar bu kadar şanslı değil.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Trinidad ve Tobago'daki diğer anne ve babalar, sosyal tecridin çocuklarının psikolojisine etkilerinden kaygılı.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Çocukların kaçırdığı eğitimi almasına yönelik bir ulusal plan da yok.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">UNICEF, 122 ülkeden veri topladı ve bunların sadece % 60'ının eğitimin toparlanmasına yönelik plan olmadığını, bunun da konunun ciddiye alınmadığını gösterdiğini belirtiyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Kuruluş, Covid'in çocukların eğitime erişimindeki eşitsizlikleri gözler önüne serdiğini ve derinleştirdiğini söylüyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <h3 id="Küresel-taahhüt-" class="bbc-l3e97o e14hemmw0" tabindex="-1">Küresel taahhüt</h3> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">UNICEF, yıkıcı bir zincirleme reaksiyonu önlemek için daha fazla yatırım çağrısında bulunuyor. Küresel düzeyde eğitim için yapılan yardımların oranı 2019'daki % 8,8'den, bir yıl sonra % 5,5'e düştü.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">Russel, dünya genelindeki eğitim bakanlıklarının planları olması gerektiğini, ancak aynı zamanda küresel bir taahhüde de ihtiyaç duyulduğunu vurguluyor.</p> </div> <div class="bbc-19j92fr e57qer20" dir="ltr"> <p class="bbc-bm53ic e1cc2ql70" dir="ltr">"Bu çocukların iyiliği için taahhütte bulunmalıyız ki, gelişip, serpilebilsinler" diyor.</p> </div>