Grevler ve personel sıkıntısı, havayollarının binlerce uçuşu iptal etmesine ve büyük havalimanlarında uzun kuyrukların oluşmasına neden olurken, bu durum COVID karantinaları sonrası ilk hareketli yaz mevsimi yaşanması umutlarını söndürüyor.

VOA Türkçe'nin haberine göre, yaşanan kaosla ilgili gelişmelerin bazıları şöyle sıralanıyor:

Çalışanların huzursuzluğu:

COVID-19’un seyahatleri durma noktasına getirmesiyle geniş kapsamlı işten çıkarma ve maaş kesintilerinin ardından, pilotlardan bagaj görevlilerine kadar sektördeki personel büyük ücret artışları ve daha iyi çalışma koşulları istiyor. Norveç Havayolları, Haziran ayının başlarında, pilotlar için yüzde 3,7'lik bir ücret artışını kabul etti. Bu adım, diğer havayollarının işgücü ihtilafını önlemek için benzer adımlar atabileceğinin işareti olarak yorumlandı. İngiltere'nin en işlek havaalan Heathrow’daki IAG'nin sahibi olduğu British Airways’in bagaj kontrolu personeli, tam olarak geri alamadıklarını söyledikleri pandemi kaynaklı maaş kesintileri nedeniyle önümüzdeki ay greve gidebilirler. Belçika'da yaşam pahalılığı nedeniyle yapılan bir günlük grev, Brüksel Havalimanı'nı bu hafta tüm gidiş uçuşlarını iptal etmeye zorladı ve ülke genelinde birçok otobüs seferi durduruldu. Fransa'nın ana havaalanı Charles de Gaulle’da işçiler, aylık 300 euro zam ve daha iyi çalışma koşulları talebiyle greve gittiler. Grev, uçuşların yüzde 25'inin iptal edilmesine yol açtı. 2 Temmuz’da yeni eylemler planlanıyor.

İşe alma faaliyeti ve teşvikler:

Havalimanları ve havayolları, çoğu COVID-19 krizi sırasında işi bırakan pilotlardan güvenlik ve sınır kontrol personeline ve bagaj görevlilerine kadar çok sayıda işçiyi istihdam etmeye çabalıyor. Sektör yöneticileri, genelde şehir dışında bulunan havalimanlarında sıklıkla fiziksel olarak zor, nispeten düşük ücretli işler için eleman almanın güç olduğunu söylüyorlar. Personeli eğitmek ve havalimanlarında çalışabilmeleri için güvenlik izni almak da aylarca sürüyor. Schiphol, yaz aylarında 15 bin temizlikçi, bagaj görevlisi ve güvenlik görevlisine saat başına 5,25 euronun üzerinde ödeme yapmayı kabul etti. Avrupa'nın en yoğun havalimanlarından birisi olan Schiphol için 500 güvenlik görevlisinin işe alınması gerekiyor. Pandemiden önce havalimanında ve çevresinde 68 bin çalışan vardı, şimdi bu sayı 58 bine düştü. Portekiz hükümeti, 4 Temmuz'a kadar ülkenin altı havaalanındaki sınır kontrol personelini iki katına çıkarmayı planlıyor. İspanya'da polis, Madrid ve Barcelona dahil ülkenin en yoğun havalimanlarında 500 personeli daha işe alarak toplam eleman sayısını bin 700'e çıkaracak. Havaalanı derneği ADV genel müdürü Ralph Beisel'e göre, Alman havaalanlarında güvenlik, bagaj kontrol ve uçak idaresindeki iş pozisyonlarının yaklaşık yüzde 20'si boş. Yer hizmetlerinde de iki bin işçi açığı bulunuyor. Ülkedeki havayolları, havaalanları ve yer hizmeti sağlayıcılarından oluşan havacılık lobisi, federal hükümetten Türkiye'den iki bin geçici işçi almalarına izin vermesini istedi. Havalimanı işletmecisi Groupe ADP ve CDG Alliance'a göre, Paris'teki Charles de Gaulle ve Orly havalimanlarında güvenlik, bakım ve satış mağazalarındaki dört bin eleman açığının doldurulması gerekiyor. CGT sendikasına göre, pandemi sırasında Charles de Gaulle'da 20 binden fazla kişi işten çıkarıldı. Charles de Gaulle'da faaliyet gösteren havaalanı güvenlik şirketi ICTS, bir CGT sendika temsilcisine göre, tatillerini 15 Eylül'den sonraya erteleyenlere bir kereye mahsus 180 euro ve yeni işe başlayan personel için de 150 euro ikramiye teklif ediyor.
Editör: Ömür Ünver