Pandemi döneminde birçok markanın ve ikonik mağazanın tarihe karıştığını düşünürsek, moda sektörü belki de tarihinin en kötü dönemlerini yaşıyor. Bu dönemde zorlukları fırsata çeviren, hızlı ve dijital girişim modelleri yakalayan birçok tasarımcı ise pandemi sonrasından umutlu. Bu süreci 20’li yıllardaki döngüye benzeterek bitiminde büyük bir yaratıcılık ve kolektivizm patlaması olacağına inanıyorlar. Picasso, Dali, Hemingway gibi isimlerin savaşlardan ve İspanyol gribinden sonra sanatlarını başka bir boyuta taşıdıklarına değinerek, aynı patlamanın yaşanacağını söylüyorlar. Bu dönem sektör oyuncularından en çok zorlananların ise fiziki mağazalar olduğunu artık biliyoruz. Pandemi başladığından bu yana GAP’in 350, h&m’in 420, Zara’nın ise 1000’den fazla mağazasını kapatması, bunun en açık örneği. İki asırlık tarih boyunca Amerikan başkanları dahil pek çok önemli kişiyi giydirmesiyle tanınan perakendeci Brooks Brothers’ın iflas etmesi, bir süredir maddi sıkıntılarla uğraşan Dianevon Furstenberg’in Amerika’daki 19 mağazasından 18’ini kapatması, fiziki mağazaların geleceği hakkında bizi endişelendirmiyor değil. Pandeminin de etkisiyle birlikte alışverişin artık tamamen e-ticarete kaydığı ve mağazalara ihtiyaç duyulmayacağı yönünde düşünceler havada uçuşa dursun, uluslararası yönetim danışmanlık firması McKinsey, Business of Fashion ile birlikte hazırladığı 2021 raporunda, mağazaların pandemi sonrası daha güçlü ayağa kalkabileceğine dair görüşlere yer veriyor. Fakat markaların stratejilerinde bazı değişimleri yapmaları gerektiğinin de altını çiziyor. Markaların stratejilerini geliştirirken dijital ve fiziki deneyimlerini birleştirmeleri ve pazara yeni giriş yapar gibi çalışmaları gerektiğine değiniliyor. Gucci, Louis Vuitton, Dior gibi markalar bunun üzerinde çalışmaya başladı bile. Gucci kişiye özel deneme ve video alışveriş deneyimleri sunarken Louis Vuitton WeChat uygulaması üzerinden pop-up mağazalar açıyor. Dior, Paris’teki mağazasını 3D platforma taşırken, Tommy Hilfiger Amsterdam’daki inovasyon merkezinde hologramlarla deneysel şovlar hazırlıyor. Başarılarıyla adından söz ettiren markalar arasında yükselen bir diğer trend ise mağazaların müşterilerine farklı deneyimler sunan noktalar yaratması, eğlence merkezi ve buluşma noktaları olarak tasarlanması. Örneğin Alexander McQueen sanatın nabzının tutulduğu Miami’nin ünlü bölgesi Design District’te yeni mağaza açarken, Tiffany Co. NewYork Fifth Avenue’deki mağazasında Blue Box Cafe ile müşterilerine özel tatlar sunuyor. Umudumuzu hiç kaybetmeden devam ettiğimiz, sağlık, moda ve huzur dolu bir Pazar olması dileğiyle....          
Editör: Ömür Ünver