Milyonlarca öğrencinin daha iyi bir lise eğitimi almak için ter döktüğü Liselere Geçiş Sınavı (LGS) bugün yapıldı. LGS'de öğrencileri en çok zorlayan matematik oldu. Deneme sınavlarından ziyade sorulan sorular uzmanların tepkisine neden oldu. Abbas Güçlü, "LGS’de günün yorumu: Matematik sorularını sanki NASA'ya astronot seçercesine zor soran yetkilileri biraz empatiye davet ediyorum. Bu çocuklar 1.5 yıldır pandemi altında eğitim aldılar. Azıcık insaf!.." twitini paylaştı. Abbas Güçlü twitter hesabından şu paylaşımlarda bulundu: "LGS’de günün yorumu: “Matematik sorularını sanki NASAya astronot secercesine zor soran yetkilileri biraz empatiye davet ediyorum. Bu çocuklar 1.5 yıldır pandemi altında eğitim aldılar. Azıcık insaf!..” Ziya Hoca, LGS sonrası öğrencilerle bir araya geldi. Fotoğraf çektirdi. ”Sonuçlar 30 Haziran’da açıklanacak” dedi. Matematik soruları kimilerine kolay gelmiş! Olabilir! Pandemi döneminde herkes aynı eğitimi ve desteği aldı mı ki, herkese aynı soru sorup, aynı performans bekleniyor? Milyonlarca öğrenci, öğretmen, veli için zor bir gün daha geride kaldı. Sonuçlar 30 Haziran'da açıklanacak. İlk belirlemelere göre matematik en iyi öğrencileri bile ezdi geçti. Sorular, sanki pandemi hiç yokmuşcasına hazırlanmış!.. 37 yıllık eğitim tecrübesi ve uyguladığı “dershane+okul” eğitim modeli ile bilinen Nesibe Aydın Okulları eğitim uzmanları ise, 2021 LGS’nin, 8.sınıf müfredatına uygun ve MEB’in yayımladığı örnek sorularla benzerlik gösterdiğini ifade etti. Sınavın, öğrencilerin problem çözme, yorumlama, bilgiyi gerçek hayatla ilişkilendirebilme ve zaman yönetimi becerilerini ölçtüğünü ifade eden Nesibe Aydın Okulları eğitim uzmanlarının, öğrenci ve velilerin merakla beklediği sınava ilişkin yorumları şöyle: Matematik yapan kazanır! 2021 LGS Matematik sorularının MEB’in yayımladığı kazanımlara uygun, dikkatli okunduğunda hızlı yorumlanabilen, görsellerle desteklenerek günlük yaşam ile ilişkilendirilmiş sorulardan oluştuğu gözlemlendi. Soruların, kazanım bilgisi ile üst düzey düşünme, problem çözme, doğru yorumlama ve dikkat becerilerini de ölçer nitelikte olması matematiğin belirleyici olmasında büyük rol oynadı. Geçen yıllardan farklı olarak zor soruların bulunduğu matematik bölümünde, her sene olduğu gibi bu senede görsel ağırlıklı sorular dikkat çekti fakat son ünitenin alt öğrenme alanlarından olan Dönüşüm Geometrisi ve Geometrik Cisimler konularından soru gelmediği görüldü. Üst düzey düşünme ve analiz etme becerisi gerektiren soruların olduğu sınavda, zorlayıcı soruların bulunduğu matematik testi belirleyici oldu. 2021 LGS Matematik bölümü soruları gösteriyor ki; okuduğunu anlayan, doğru yorumlayan, zamanı iyi yöneten ve problem çözme becerisine sahip olan öğrenciler başarılı olacaktır. Türkçe dikkat ölçtü 2021 LGS Türkçe bölümünün, 2020 Liselere Geçiş Sınavından daha kolay olduğu gözlemlendi. MEB’in yayımladığı örnek sorulara paralel hazırlanan sınavda, okuma – anlama kazanımlarına yönelik sorularda kullanılan metinlerin önceki yıllarda uygulanan merkezi sınav sorularından daha kısa olduğu görüldü. 2021 LGS kazanım listesinde olmasına rağmen Söz Sanatları, Yazım Kuralları, Noktalama İşaretleri ve Metin Türleri konularından soru sorulmaması dikkat çekti. Pek çok soruda öngörüldüğü gibi muhakeme, akıl yürütme becerisi ön plana çıktı. Sınav soruları, ezberci yaklaşımdan her geçen yıl biraz daha uzaklaşıldığını gösterdi. Görsel okuma sorularının 2020 LGS’ye göre daha az kullanılması da dikkat çeken başka bir yöndü. MEB analitik düşünme becerisine sahip olmanın önemini bir kez daha hissettirdi! Fen bilimleri terletti! Gündelik hayatla ilişkilendirilen 2021 LGS Fen Bilimleri testinde, MEB tarafından yayımlanan örnek sorulardan farklılık gösteren sorular da olduğu gözlemlendi. Kazanımlarda yoğun olarak vurgulanan beceri temelli soruların çokça geldiği sınavda, çeldirici şıkların kuvvetli olması, Fen Bilimleri bölümünün zorluk derecesini arttırdı. Görsellerle zenginleştirilen, analiz ve bilimsel düşünme yeteneğini ölçen soruların çokça bulunduğu sınavda, bilgiyi ezberleyen değil, okuduğunu anlayıp anladığını dikkatli aktarabilen öğrencilerin başarılı olacağını gösterdi. Geçmiş yıllara nazaran öğrencileri zorlayan, alışılagelmiş soruların dışında sorularında bulunduğu 2021 LGS Fen Bilimleri bölümünde, yorum gerektirdiği için kazanım sınırlarını zorlayan soruların olduğu ve son ünite olan “Elektrik Yükleri ve Elektrik Enerjisi”nden soru sorulmaması dikkat çekti. İngilizce öğrencilerin yüzünü güldürdü 2021 LGS Yabancı Dil (İngilizce) sorularında, okuduğunu anlamaya ve yorum yapmaya dayalı sorulara ağırlık verildiği görüldü. Toplamda 10 üniteden oluşan MEB’in açıkladığı İngilizce müfredatının, son ünitesi olan “Natural Forces”dan soru gelmediği gözlemlendi. Yayımlanan örnek sorulara benzer nitelikte, öğrencilere moral veren sorulardan oluşan İngilizce bölümünde; diyalog tamamlama, davetiye yorumlama, karşılaştırma yapma, görsel okuma ve olumlu - olumsuz soru köklerine yer verildi. İngilizce sorularının geçmiş yıllarda yapılan sınavlarda olduğu gibi öğrencileri zorlamadığı ve belirtilen kazanımları ölçtüğü görüldü. Haritalı soru geldi! 2021 LGS T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük soruları, yıl boyunca MEB tarafından yayımlanan örnek sorularla benzerlik göstermesine rağmen geçmiş yıllardaki merkezi sınavlardan farklılık gösterdi. Öğrencileri çelişkiye düşürecek herhangi bir soruya rastlanmayan sınavda her bir sorunun, sadece bir kazanımı ölçtüğü, sınavın kapsam geçerliliğinin geçmiş yıllardan daha yüksek olduğu görüldü. Öğrencilerin harita okuma becerisini ölçen ve yıllardır örnek sorularda yer almasına rağmen merkezi sınavda çıkmayan haritalı soru sonunda geldi! 2021 LGS T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük sorularının tamamı, anlama ve kavrama düzeyinde olduğu için yorum yapabilen öğrencilerin zorlanmayacağı bir sınav oldu.  Din Kültürü rahatlattı! Din kültürü ve Ahlak Bilgisi soruları, MEB’in yayınladığı örnek sorulara benzerliğiyle dikkat çekti. Soruların kazanımlara uygun, yoruma dayalı olduğu ve yorumlarken bilgiyi de kullanmayı gerektiren sorulardan oluştuğu gözlendi. Din ve hayat ünitesiyle bağlantılı zarurati hamse ifadesi öğrencilerin çok karşılaşmadıkları bir ifade olduğu için bu soruda öğrenciler bir an olsun duraksamış olsalar dahi,  sözcüğün anlamı sorunun genelinden rahatlıkla çıkartılabilecek şekildeydi. Sınavda, 5. ünite olan “Kur’an-ı Kerim’in Özellikleri”nden soru gelmediği görüldü. Her bir sorunun, sadece bir kazanımı ölçtüğü Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi soruları açık, anlaşılır ve beklendiği gibiydi.

Editör: Ömür Ünver